back back

למה בחרתי לעבוד פה- חלק 1

חלק 1 מתוך 2 "כשאתה מתעורר בבוקר, פו", שאל חזרזיר לאחר שתיקה ארוכה, "מהו הדבר הראשון שאתה אומר לעצמך?" "מה יש לארוחת בוקר?" אמר פו, "ומה אתה אומר, חזרזיר?" "אני אומר, אני תוהה - איזה דבר מלהיב הולך לקרות היום?" אמר חזרזיר. פו הניד את ראשו בהרהור. "זה אותו דבר", אמר פו. - א. א. מילן

עבודה בחברת מוצר

מי אני שאצטט את פו הדב ואציע לך להסתכל פנימה

היי, אני איתי ואני אוהב את העבודה שלי. לאורך השנים עיצבתי, יעצתי, חקרתי ועסקתי בכל מה שבין חדשנות לחוויה ולתקשורת אנושית. בפועל, אני עוסק בעיצוב UX וייעוץ אסטרטגי למיזמים דיגיטליים מאז שנת 2013, בעיצוב UX בחברת AmanDigital. בנוסף, מאז שנת 2019 אני מנטור ב-Startup Designers.

הסטודיו שלנו הוא חברת פרויקטים בתוך קבוצה שכוללת חברות מוצר ותוכנה שונות. הסטודיו נותן מענה לצרכי החברה עצמה ולקוחות רבים נוספים. אנו מאמינים בגישה לפיה ערך קודם לכל; כיוון שאני כבר סיימתי לכתוב את המאמר, ואתם תיכף תתחילו לקרוא, אקדים ואומר שאם אתם מעוניינים לגדול ולהתפתח בתחום אין בי ספק שעדיף לצבור ותק בחברת פרויקטים. זה כתוב בסוף, ואפשר לעבור הלאה.

הניתוח שלפניכם סוקר את ההבדלים בין המשרות בתחום, מגיש שלל טיפים והצעות שאספתי לאורך השנים ומציע לכם לשאול את עצמכם כמה שאלות חשובות לפחות כמו “מה יש לארוחת הבוקר”. אני מאמין שהדבר יעזור לכל מעצבת ומעצב שמחפשים את העבודה הבאה.

איתי צור, מאפיין UX
איתי צור, מאפיין UX

מהי ״חברת מוצר״? מהי ״חברת פרויקטים״?

חברת מוצר היא כל חברה שעיקר עיסוקה הוא פיתוח מוצר, שירות או תשתית בלעדית ללקוחותיה. ישנן חברות טכנולוגיות במגוון גדלים אך במאמר הזה אתייחס לתאגידים (ובנפרד, גם לסטארטאפים).

עבודה בתאגיד יכולה לספק סביבת עבודה יציבה ויותר אפשרות לעבוד על מותגים ומוצרים ידועים. לתאגידים יש, לרוב, תהליכים ומערכות מבוססים שיכולים לספק מסלול קריירה ברור והזדמנויות להתפתחות מקצועית. אך עבודה בתאגיד פירושה גם התמודדות עם בירוקרטיה ופגיעה בחופש היצירתי. אם את או אתה מעריכים יציבות והתפתחות מקצועית על פני עבודה דינמית ויצירתיות – וזה בסדר גמור! – עבודה בתאגיד גדול יכולה להתאים לכן ולכם.

ישנן אין ספור משרות בחברות ההייטק הרבות והשונות בארצנו, ולכן, אם החלטת שברצונך להתמקד בחיפוש עבודה בתאגידים – כדאי לבדוק את התפקיד הספציפי אליו תגיעו, לנסות להבין את אופי הארגון והתפקידים הספציפיים ולבדוק לוחות שמדרגים את איכות העבודה בארגון בעולם בכלל ובישראל בפרט. 

חברת פרויקטים היא סטודיו או בית תוכנה שנותנים שירותים שונים ללקוחות חיצוניים. עבודה בסטודיו כזה יכולה לספק הזדמנויות לעבודה על מגוון רחב של פרויקטים ולצבור נסיון בדיסציפלינות עיצוב שונות. בחברות עיצוב יש, לרוב, סביבת עבודה שיתופית יותר ויכולת לספק הדרכות ופיתוח מקצועי. מנגד, עבודה בחברת עיצוב עלולה לכלול דדליינים צפופים ולקוחות תובעניים. אם את או אתה נהנים ממגוון ומאפשרות ללמוד ממעצבים מנוסים יותר, עבודה במשרד עיצוב יכולה להתאים לכן ולכם.

אין הרבה מקומות כאלו, ולכן אני ממליץ להסתכל בתיקי עבודות עדכניים על מנת להבין את רמת הפרוייקטים והסגנון הספציפי של הסטודיו, ובמקביל לפנות באופן אישי לעובדים במקום ולנסות להבין האם הם ממליצים לאחרים לעבוד איתם.

ומה לגבי סטארטאפ?

סטארטאפ הוא חברת מוצר שהוקמה בזמן קצר ובמטרה לפתח מוצר או רעיון יחודיים – ושואפת לגדול משמעותית באמצעות השקעות חיצוניות.

עבודה בסטארטפ יכולה לספק חוויית למידה ייחודית והזדמנות לתרום לצמיחה והתפתחות של חברה מהרגעים הראשונים. עם זאת, סטארטאפ עלול להיות סביבה מאתגרת בה עובדים שעות ארוכות ושמידת אי הוודאות בה רבה. אם את או אתה נהנים לקחת על עצמכם אתגרים חדשים ולעבוד בסביבה דינמית, עבודה בסטארטאפ בשלביו המוקדמים יכולה להתאים לכן ולכם. מצד שני, אם אתן ואתם מעדיפים סביבת עבודה יציבה וצפויה יותר, אולי כדאי לשקול אפשרויות אחרות.

אם ההחלטה היא להתחיל לעצב בסטארטאפ בתחילת דרכו, שווה להכיר קודם כל את עולם היזמות וההשקעות, להעמיק בהבנה, להאזין לפודקאסטים כמו “רדיו-באטן  וקבוצות כמו Startup Designers, לעקוב אחר תזרימי המזומנים והפרסומים של קרנות הון סיכון ובעיקר של חממות סטארטאפ – ישנו סיכוי טוב ששם תמצאו את המשרה הראשונה שלכם.

מהו הפרמטר החשוב ביותר למשרת עיצוב ראשונה?

הבחירה לעבוד בארגון ולא כשכיר היא החלטה כלכלית אישית. בארגון, כשכיר, העובד מוותר על חירויות מסוימות (מתי לעבוד, על מה, עם מי) ובתמורה מקבל בראש ובראשונה בטחון תעסוקתי. הבטחון שמעסיק מעניק לעובד לא מתחיל ונגמר בחוזה העסקה או בתנאים כמו משרד, רכב צמוד או סוואג מהמם. הבטחון הזה מתבטא גם בתחום עיסוק מוגדר (תפקיד או פרוייקט), בפתיחת אפיקי התפתחות עתידיים ועוד . בשלבים הראשונים בקריירה, הדבר החשוב ביותר לשים אליו לב הוא הזדמנויות למידה. ככלל אצבע, אתם רוצים להצטרף לקבוצת אנשים שתעריך את הידע שלכם ותהיה מוכנה להשקיע בגדילה ובצמיחה המקצועיות שלכם. שווה לחקור – האם יש מעצבים שיכולים להדריך אותך? האם ישלחו אותך לכנסים ולסמינרים? האם מישהו ייתן לך משוב וביקורת על בסיס קבוע?

במציאות הנוכחית, הסבירות גבוהה שבעוד מספר שנים נעשה דברים שונים, בכלים שונים, עבור משתמשים שונים – ולכן הלמידה והדינמיות חיוניים לא רק בתחילת הדרך אלא לאורך כל הקריירה. אם אנו מודאגים מהרלוונטיות של הערך שאנו מספקים , חברות שמסוגלות לאמץ שינוי הן חברות טובות יותר לעבוד בהן.

למעצבים בתחילת דרכם מומלץ להתמקד בצמיחה כיוון שהשקעה בלמידה בשנים הראשונות במקצוע תשתלם כאשר יתחילו לפנות לתפקידים גדולים יותר ולפרוייקטים טובים יותר. זה ממש לא אומר שצריך לעבוד בחינם – אבל זה סוג של מבחן סבלנות שבו, בהנחה ויש משכורת קבועה, עדיף להשקיע בלמידה גם “על חשבון” משכורת גבוהה יותר – לטובת עבודה טובה בהרבה בהמשך הדרך.

עבודה בחברת מוצר

איך מוצאים את המקום שמתאים *לי*?

להיות אמיצים לשאול.

אם אתן ואתם מעצבות ומעצבים, אתם כבר אמורים לדעת שמה שמתאים לכם לא בהכרח מתאים לכל אחד; מומלץ מאוד לדייק את ההבנה של מי אתם ומה אתם מחפשים.
שאילת שאלות קשות בראיונות עבודה זה מעולה – ולא שמור רק למגייסים; התשובות שתקבלו יסננו מקומות שלא תרצו להיות בהם ויוסיפו משיכה אל המקומות הטובים, שבהם יש שיח פתוח ותרבות עבודה שמעודדת משוב כן .

אפשר, מקובל ורצוי לשאול בדבר התקציב שהחברה מייעדת להכשרה ולפיתוח העובדים. בחברות רבות יש זמן חודשי שמוקדש ללמידה, השתתפות שנתית בכנסי עיצוב וקורסי העשרה מטעם או במימון החברה. 

בנוסף לשמירה על תנועה קבועה ודינמית, אני מציע למחפשי העבודה לא להסתנוור מתיאורי משרה מנופחים ולהגדיר סדרי עדיפויות אישיים.

* בטחון מול הרפתקנות: מה מתאים לך יותר, עמדה ארוכת-טווח והכנסה קבועה או עמדה מסוכנת יותר בסטארטאפ בתחילת דרכו?

* משכורת נטו: האם יש לך צרכים שדורשים סכום התחלתי מסוים? האם אדם נוסף תלוי בהכנסה  שלך?

* מיקום גאוגרפי: חלקנו מתקשים למצוא משרה רחוק מהמרכז למרות רצוננו, בזמן שחלקנו לא מוכנים להתפשר על מיקום צפונית לשרונה ודרומית לרוטשילד.

* האם יש ענף מסוים שמושך אותך? האם יש תחומים שבהם יש לך ידע מקדים, או שהמוטיבציה שלך לפעול בהם גבוהה יותר מאשר בתחומים אחרים?

* היקף משרה: לכאורה, כמעט כל החברות מעוניינות בעובדים במשרה מלאה, אך ישנם מקומות בהם עובדים נמדדים לפי תפוקה ולא לפי שעות – דבר שמאפשר גמישות. ישנם מקומות בהם מצופה לעבוד שעות נוספות או להיות בזמינות גבוהה; במקומות רבים עובדים יכולים לבקש לעבוד בפחות מאשר משרה מלאה. עבודה באופן הזה תאפשר השקעה בתחומי חיים אחרים כמו הורות, תחביבים או אפילו עבודה על פרוייקט עצמאי.

* יעדים: מה היעדים העיקריים שלך לשנתיים הקרובות? לחמש השנים הבאות? עשר שנים? אילו מקומות עבודה יתמכו בגדילה האישית שלך?

הגדרת סדרי העדיפויות מראש יכולה לקצר ולהקל משמעותית על מציאת המשרה המתאימה, כיוון שנחפש את מה שמתאים לנו – ולא בהכרח יתאים לאחרות ולאחרים.

-המשך יבוא –


    Let’s have a coffee and talk dgtl





    Message-closem-cropped
    Contact Us
    Let’s talk dgtl